Od Tatranu k Bagalovi

Kníh je (našťastie) veľa nielen na jeden kalendárny mesiac, ale aj na celý ľudský život. Času je tak na čítanie niekedy pomenej a na písanie o knihách ešte menej. Nedá sa preto vždy o každej prečítanej knihe podať analytickú recenziu, aj keď k prečítanému sa vyjadrujem rád slovom a ešte radšej písmom. Preto som sa rozhodol, že sa uchýlim trocha k alibistickému kroku. O niektorých knihách občas napíšem v jednom texte, možno aj bez spoločných priesečníkov jednotlivých kníh.

Napriek tomu som však spoločné znaky troch, v tomto texte predstavovaných knižiek našiel. Čo ich teda spája? Vo všetkých troch prípadoch ide o mužský knižný debut a tak trocha aj spoločnú temnotu témy.

Prípad Vendéta

Jedná sa o debut autora vystupujúceho pod pseudonymom Michal Čierny, ktorý vydalo vydavateľstvo Tatran vo svojej edícii „Mimo zákon“. Hoci sa malo jednať o „mrazivo skutočný pohľad dovnútra bratislavskej drogovej scény“, očakávať atmosféru v súčasnosti tak populárnej severskej kriminálky, sa ukázalo z mojej strany ako veľmi predčasné. Ide totižto skôr o remeselne spracované rozprávanie vraj priameho aktéra, odkrývajúce zákulisie života bratislavskej drogovej a kriminálnej scény.  Netvrdí to len anotácia vydavateľa, ale aj sám autor popisujúci bratislavské podsvetie z pozície policajného vyšetrovateľa.

Prípad Vendéta je príbehom Tonyho, ktorý pôvodne viedol tuctový a nezáživný život mladého Bratislavčana. Po strate práce a tak trocha aj pracovných ambícii však zišiel zo správnej cesty. Bol to prosto ten typ človeka, na ktorého reklamná kampaň „Zober loptu, nie drogu!“ neúčinkuje. Od príležitostného užívania drog, prepadol naplno závislosti na opiátoch a metamfetamíne.

Pre príbeh je tak typická až sprofanovaná schéma slovenskej drogovej scény z 90. rokov 20 storočia, v ktorej je len minimum  možností riešenia. Buď sa totižto z človeka stala feťácka troska čakajúca na smrť alebo ho čakala „kariéra“ dílera drog. Keďže bratislavská drogová scéna v tom čase práve začala prekvitať, vďaka domovému predaju začal profitovať aj Tonyho drogový biznis.

Autor v knihe rozohráva ešte niekoľko kriminálnych osudov, ktoré sa v určitom čase stretnú v jednej veľkej policajno-operatívnej akcii. Možno práve snaha o zachytenie policajnej práce ma na Prípade Vendéta zaujala najviac, pretože hoci je prezentovaná v pozitívnom svetle, vyznieva vierohodne autenticky, a to len preto, že je na míle vzdialená od televíznej sofistikovanej seriálovej „reality“.

Bezprsté mesto

Bezprsté mesto je súčasný mestský román s kriminálnou zápletkou. Autor Ondrej Štefánik síce už debutoval zbierkou poviedok Pštrosí muž, no Bezprsté mesto je jeho úspešný románový debut. Úspešný preto, že okamžite po vydaní sa stal finalistom Anasoft litera 2013. Samozrejme, že toto ešte nemusí byť aj zárukou kvality, i keď ja som bol už po 70 stranách s kvalitou celkom spokojný a až do samého konca som sa trápil obavou, nech sa to nakoniec nepokazí, ako to býva pri mnohých slovenských autoroch zvykom.

Bezprsté mesto nie je len mestským románom (odohrávajúci sa v bratislavskom prostredí), ale celkom sa približuje aj k hodnoteniu „slovenský generačný román“. Hlavný hrdina tridsiatnik Edo si úzkostlivo stráži svoju osobnú slobodu a takzvaný blahobyt, pričom ignoruje nároky doby. Vyštudoval andragoniku, ale živí ho prenájom jednej nehnuteľnosti a písanie ľúbostných listov a SMS-iek pre rovesníka mafiána Pauliho, ktorý si prostredníctvom kúpenej romantickej korešpondencie udržuje milostný vzťah. Edove vlastné vzťahy však stroskotávajú ako pasažieri Titanicu, a to nielen kvôli jeho nezodpovednosti, ale aj nezrelosti a neschopnosti udržať akýkoľvek partnerský vzťah. Jeho život je tak skôr životom síce inteligentného, ale predsa len povaľača, tráviaceho celé hodiny filozofovaním, balením osamelých žien a rozhovormi s mafiánom Paulim v istej bratislavskej krčme.

Nudu v meste a aj v jeho živote však rozvíri séria nezmyselných vrážd. Polícia postupne nachádza niekoľko zohavených tiel, pričom na každej obeti vrah zanecháva nezrozumiteľný odkaz. Študentka Sandra má rozmlátenú hlavu a na tele fixkou napísané telefónne číslo na známu pizzériu, bezmenný bezdomovec mal zase vyrezané oči a vo vreckách dve Rubikove kocky. Zavraždenému inštalatérovi vraj vrah odrezal dva prsty a pri tele zanechal jednu jaternicu. Podobný osud postretol aj jedného študenta a jedného bratislavského kardiológa, no kým študent dostal od vraha ako posmrtný darček teplomer pod pazuchu, pri kardiológovi sa našla petícia za autonómiu Rusínov na východnom Slovensku.

S vraždami „bratislavského rozparovača“ však do Edovho nudného života prišla ešte jedna postava. Je ňou snová postava s menom pán Návšteva, ktorý núti svojho hostiteľa vyšetrovať sériové vraždy na vlastnú päsť. V prípade neúspechu mu hrozí večným trestom v podobe „uviaznutia vo večnosti, smädný a nevysratý“. Edove aktivity v oblasti vlastného vyšetrovania vrážd však z neho postupne robia hlavného podozrivého, čo mu spôsobuje zmätok v hlave a stres, ktoré sú nakoniec príčinou jeho zapletenia sa do osídiel vlastných konšpirácií a paranoje.

Vydavateľstvo Tatran v tomto prípade stavilo skutočne na výborného domáceho autora.

Zlatý vek

Zlatý vek je zbierka poviedok z dielne vydavateľstva Kolomana K. Bagalu. Autorom je Michal Hlatký, ktorý získal prémiu v anonymnej literárnej súťaži Poviedka 2008 Asseco Solutions, čo ho oprávnene posunulo k vydaniu aj jeho knižného debutu. Poviedky sú svojou temnou a snovou atmosférou podobné Bezprstému mestu, čo ich zase predurčilo aj do tohto výberu.

Pri ich čítaní som mal miestami zimomriavky, pretože práve temnota a magično je ich najsilnejšou stránkou. Dovolil by som si dokonca tvrdiť, že by pokojne mohli dostať aj nálepku „moderné urbánne balady“, čo dokazujú aj skľučujúce, dusivou atmosférou nasiaknuté konce jednotlivých textov. Napríklad ako tento:

„Čo sa dialo…Manžel otvoril dvere do obývačky. Pozeral sa na mňa a na spiaceho.
„Psychopat,“ zašepkala som. Ticho prišiel ku gauču, chytil toho Pastora za vlasy a odtiahol ho do náraďovne za domom. A tam ho…veď to už viete.“

Pridanou hodnotou tejto útlej knižočky sú aj unikátne ilustrácie autora, ktoré vhodne dotvárajú baladickosťou a prvkami magického realizmu zahustený literárny text.

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť